Admin 03-30-2022 Pravni blog

PROBNI RAD

Šta ako ste odabrali kandidata kojeg želite zaposliti ali i dalje niste sigurni da će stručno, savjesno i efikasno obavljati poslove?

Postoji način da prvo provjerite stručne i druge radne sposobnosi novozaposlenog i to kroz probni rad. Druga opcija koju praktikuju poslodavci je ta da rad novozaposlenih provjeravaju tako što sa njim prvo zaključe ugovor na određeno vrijeme. Napominjemo da ovo nije zakonska svrha ugovora na određeno vrijeme. Svrha takvog ograničenja trajanja ugovora mora se nalaziti u objektivnim razlozima koji su opravdani rokom ili izvršenjem određenog posla ili nastupanjem određenog događaja, za vreme trajanja tih potreba.

Odredba o probnom radu unosi se u ugovor o radu sa novozaposlenim. Ovo će najčešće biti slučaj kada su u pitanju ugovori na neodrđeno vrijeme. Period probnog rada može trajati najduže šest mjeseci. Minimum nije predviđen, tako da je to potpuno izbor poslodavca. U ugovor o radu unosi se odredba da se ugovor zaključuje na neodređeno vreme sa probnim radom koji će trajati koliko poslodavac odredi (do šest mjeseci).

U periodu probnog rada zaposleni radi „normalno“, kao i svaki drugi zaposleni koji nije na probnom radu. Poslodavac, sa druge strane, u tom periodu prati rad tog zaposlenog i provjerava njegove stručne i druge sposobnosti. Na koji način to radi nije propisano zakonom, već je to na izboru poslodavca. Navedeno praćenje može da obavlja i sam poslodavac, može i neposredni rukovodilac tog zaposlenog, a može se formirati i komisija za praćenje i ocjenjivanje.

Šta ako zaposleni ne pokaže dovoljno znanja i stručnosti za vrijeme trajanja probnog rada?

Ukoliko se pokaže da zaposleni nema dovoljno znanja i stručnosti za svoje radno mjesto i prije isteka trajanja probnog rada, poslodavac mu može otkazati ugovor prije isteka probnog rada. Taj postupak otkaza je kraći i jedostavniji od standardnog otkaznog postupka. Poslodavac zaposlenom donosi rješenje o otkazu koje obavezno sadrži obrazloženje i otkazni rok od sedam dana. Nije potrebno da zapslenom prethodno dostavlja upozorenje pred otkaz.

Druga mogućnost je da se stručnost i radna sposobnost zaposlenog provjerava tokom čitavog perioda probnog rada pa poslodavac na kraju tog perioda zaključi da zaposleni nema dovoljno znanja i sposobnosti za rad na koji je primljen. U tom slučaju, zaposlenom prestaje radni odnos danom isteka probnog rada. Međutim, poslodavac i u tom slučaju mora donijeti rješenje o otkazu kojim navedeno konstatuje, takođe sa obrazloženjem, i to rješenje uredno dostaviti zaposlenom. Ovdje nema obaveznog otkaznog roka već se konstatuje da radni odnos prestaje danom isteka probnog rada. Iz ovoga logično slijedi da se rješenje o otkazu donosi na dan isteka probnog rada.

Pošaljite komentar